štvrtok 6. októbra 2016

Hroznové potešenie s mandľovou plnkou (a všeličo okolo toho)

Deň s dvomi (naraz!) chorými malými deťmi si vyžaduje potešiť aj mamu. Raz sa ma niekto spýtal, či stíham toľko piecť. A ja na to, že to nie je o stíhaní, ale o potrebe. Že si ten čas musím nájsť, ak nechcem vyhorieť. A vždy čosi nové - to je mojou srdcovkou. Chystať suroviny, miešať, ukladať do formy, ktorú som si priniesla z keramických trhov a je tiež mojou radosťou, koláč , ktorý v rúre rastie do vône a do krásy, chodiť si ho tam obzerať a tešiť sa, akým prekvapením bude prvé sústo. Mimochodom, ďalším mojím vysnívaným kúskom je niektorý z týchto francúzskych skvostov (poväčšine vyrábané ručne, každý kus s podpisom remeselníka!).

Je to pre mňa relax, ventil a zvlášť v dňoch, keď plačú, málo spia, mrnčia, nič im nie je dobré, obe naraz sa dožadujú mamy, jej náruče,  každé z nich ju chce mať pre seba, a myslia si, že obe sa do nej nezmestia. Nie je to na smiech, ale mne tak v jednej chvíli naozaj bolo: dve srdcervúco nariekajúce malé tvorčeky, obrastajúce mamu ako brečtany, ako lístky a ružové kvety popínajúce sa okolo domu, jeho základov aj fasády, rastúce vysoko, vysoko, do neba, k nebu.

V ten deň bola pre mňa cesta k lekárke spoločenskou udalosťou. Ísť von, stretnúť ľudí. Alebo hoci len tú jednu lekárku, ktorá v ten deň pri sebe nemala ani len svoju sestričku, no stretli sme tam aj pár pacientov. Dážď vtedy nie pršal, ale lietal a ja som sa s nimi cestou od lekárky ešte zastavila na trhu, vyskočila z auta a letela tiež, kým sa zdal chlapček v pokojovom stave a možno by aj pár minút vydržal s mojou maminou. Nakúpila som pár sladkých a sladkokyslých jabĺk a obrovské množstvo fialového a zeleného hrozna. Ovocie pokvapkané dažďom. Tak som si ho niesla, pokvapkané sviežosťou. Neviem sa ho dojesť, toho zeleného. A teraz už k potešeniu:

Hroznové potešenie s mandľovou plnkou

Na cesto
200 g špaldovej polohrubej múky
štipka soli
150 g masla
30 g trstinového cukru
2 lyžičky postrúhanej citrónovej kôry
1 vajce

Na plnku
150 g mandlí
65 g trstinového cukru
2 vajcia
75 g masla
50 špaldovej polohrubej múky (lepšie by som urobila, keby som ju dala všade hladkú)
300 g zeleného a fialového hrozna

Na dokončenie
1 lyžica rozpusteného masla
2 lyžice mletých mandlí
2 lyžice domáceho vanilkového cukru

Postup
1.  Maslo necháme zmäknúť pri izbovej teplote
2. Do misy pridáme citrónovú kôru, vajce a krátko premiešame mixérom.
3. Na to preosejeme múku so soľou a cukrom. Vymiesime cesto.
4. Hotové cesto vložíme do mikroténového vrecka a dáme do chladu na 30 minút odpočívať (ja som nedala)
5. Rozmixujeme všetky suroviny na plnku. Umyjeme a odstopkujeme hrozno a necháme vysušiť na utierku (ja som len zliala vodu).
6. Cestom vystelieme formu. Ja tú svoju keramickú radosť neraz ani nepotieram tukom. Cesto do nej vložím rovno.
7. Na cesto vylejeme plnku.

8.Poukladáme hrozno, na povrchu ho posypeme mandľami a cukrom a pokvapkáme maslom. Pečieme na 180 stupňoch asi 40 minút.




  






Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára